Σάββατο 5 Σεπτεμβρίου 2015

ΠΩΣ ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΑΛΗΘΙΝΟΙ ΆΝΘΡΩΠΟΙ

Δέκα συμβουλές για όσους περνούν το κατώφλι της ενηλικίωσης

     Πάντα μ' άρεσαν οι συμβουλές. Κάθε φορά που κάποιος με κοιτά με σοβαρό κι αποφασιστικό βλέμμα, λέγοντας "θα σου δώσω μια συμβουλή", δίνω όλη μου την προσοχή, περιμένοντας ν' ακούσω το απόσταγμα σοφίας που η εμπειρία έχει χαρίσει σ' αυτόν τον άνθρωπο, κλεισμένο μέσα σε μια φράση η οποία θα μου επιτρέψει να δω επιτέλους τα πράγματα καθαρά και να χαράξω τον σωστό δρόμο στη ζωή. Εννοείται, βέβαια, ότι ποτέ δε συμβαίνει κάτι τέτοιο, όσο σωστές κι αν είναι οι συμβουλές που ακούω, μιας και πάντα μπαίνει στη μέση ο εαυτός μου, με τις φόβους και τις συνήθειές του, και τελικά κάνω του κεφαλιού μου. Ωστόσο, δε βλάπτει να' χουμε στο νου μας κάποια πράγματα, ειδικά στις κρίσιμες καμπές της ζωής μας, όπως είναι η φάση της ενηλικίωσης, όταν το σχολείο τελειώνει και βρισκόμαστε αντιμέτωποι με προοπτικές κι ελευθερίες πρωτόγνωρες, που μας επιτρέπουν να οικοδομήσουμε την προσωπικότητά μας και να γίνουμε αυτό που ονειρευόμαστε. Γι' αυτήν ακριβώς την περίοδο της ζωής μας δίνει συμβουλές η Greta Gerwig, η σεναριογράφος και πρωταγωνίστρια του καταπληκτικού Frances Ha, το οποίο είδαμε πριν δύο χρόνια, καθώς και του Mistress America, που θα δούμε κάποια στιγμή μέσα στους επόμενους μήνες. Οι συμβουλές της (που βρίσκονται δημοσιευμένες εδώ) είναι απλές, εύστοχες κι έχουν τη σωστή δόση αυτοσαρκασμού -γι' αυτό μου φάνηκε ωραία ιδέα να τις μεταφέρω στο μπλογκ- χώρια που όλες τις προσυπογράφω και μου 'ρχεται να τις εκτυπώσω και να τις μοιράσω στις μαθήτριές μου που αυτές τις μέρες ετοιμάζονται να φύγουν από το νησί και να ξεκινήσουν την περιπέτεια της ενήλικης ζωής τους .


  1. Να κοιμάσαι αρκετά... Χρειάζεσαι πολύ ύπνο. Ο ύπνος δε σε κάνει λιγότερο cool, σε κάνει λειτουργική. Κι ακόμα κι αν σου φαίνεται τρομερή ιδέα να μείνεις ξύπνια ως τις τρεις και μετά να προσπαθήσεις να πας στο μάθημα στις εννιά, απλώς θα σε κάνει να κοιμηθείς μέσα στην τάξη, πράγμα που θα κάνει τους καθηγητές να νομίσουν ότι δεν ενδιαφέρεσαι. Γι' αυτό δώσε προτεραιότητα στον ύπνο.
  2. Δεν είσαι χοντρή... Ποτέ δεν ήσουν χοντρή. Σταμάτα να προσπαθείς να κάνεις δίαιτα, είναι χάσιμο χρόνου και είσαι όμορφη.
  3. Κόψε τα μαλλιά σου, βάψε τα, κάνε τα χάλια... Είναι απλώς μαλλιά. Θα ξαναμακρύνουν, δεν πειράζει.
  4. Μην κάνεις τατουάζ... Δεν έκανα τατουάζ. Αν είχα κάνει τατουάζ στα 18, θα ήταν ένα τατουάζ του προβάτου στον Μικρό Πρίγκιπα. Είμαι σίγουρη ότι υπάρχουν άνθρωποι που έχουν αυτό το τατουάζ και δείχνει τέλειο πάνω τους, αλλά νομίζω ότι σ' εμένα θα φαινόταν περίεργο και χαίρομαι πολύ που δεν το έκανα.
  5. Κράτα επαφή με τους ανθρώπους που σε ήξεραν όταν ήσουν εφτά... Νομίζω ότι με κάποιο τρόπο αυτοί είναι οι άνθρωποι που έχουν περισσότερη σχέση με αυτό που θα γίνεις -παρ' όλο που ακούγεται παράδοξο. Θεωρώ ότι μέχρι να γίνεις 18, έχεις ήδη παρουσιάσει μια ιδέα του εαυτού σου και πιστεύω ότι πάντα προσπαθείς να γυρίσεις σ' αυτό που ήσουν στα 7 ή τα 8, όταν ακόμα δεν είχες πλήρη αίσθηση του εαυτού σου ως οντότητα. Επομένως, οι άνθρωποι που σε ήξεραν στα 7 ή τα 8, πιθανώς γνωρίζουν το πρόσωπο στο οποίο προσπαθείς να ξαναγυρίσεις.
  6. Γράψε ευχαριστήρια σημειώματα... Ένα καλό χειρόγραφο ευχαριστήριο σημείωμα ποτέ δεν πάει χαμένο. Η μαμά μου πάντα με ανάγκαζε να το κάνω και το μισούσα, γιατί στην ουσία έπρεπε να πληρώσω για όλ' αυτά τα δώρα που μου είχαν κάνει. Αλλά είναι ένα πραγματικά ωραίο πράγμα και οι άνθρωποι πραγματικά το εκτιμούν. Επιπλέον, κάνει τον κόσμο μας λίγο καλύτερο.
  7. Ακολούθησε αυτό που πραγματικά σου αρέσει αντί γι' αυτό που νομίζεις ότι θα' πρεπε να σου αρέσει... Να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου για το τι σου αρέσει και τι δεν σου αρέσει. Νομίζω ότι περνούσα πολύ χρόνο με το να φαντάζομαι ότι είμαι ένα κορίτσι πιο cool και πιο έξυπνο και καλύτερο από μένα και να σκέφτομαι τι θα έκανε εκείνη. Αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν είχε καμία σημασία τι θα έκανε εκείνη, γιατί εγώ δεν ήμουν εκείνο το κορίτσι. Είχα την ιδέα ότι θα ήταν τέλειο αν μ' ενδιέφεραν οι φυσικές επιστήμες αλλά δε μ' ενδιέφεραν! Αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να μελετήσω θέατρο της εποχής της Παλινόρθωσης και ελισαβετιανή ποίηση, ωστόσο προσπάθησα να το αποφύγω, γιατί ένιωθα ότι δεν ήθελα να είμαι το είδος του κοριτσιού που του αρέσει κάτι τέτοιο. Κι αυτό ήταν βέβαια ηλίθιο, γιατί ήμουν ακριβώς αυτό το είδος κοριτσιού.
  8. Παραδέξου το όταν δε γνωρίζεις κάτι... Στα 18 αφιέρωνα πολύ χρόνο υποστηρίζοντας ότι γνωρίζω πράγματα τα οποία στην πραγματικότητα δεν γνώριζα. Κι έχασα την ευκαιρία να τα μάθω, γιατί αν απλώς παραδεχτείς ότι δεν ξέρεις ποιο είναι εκείνο το συγκρότημα ή ότι ποτέ δεν διάβασες εκείνο το βιβλίο, κάποιος θα σου το εξηγήσει ή θα σου υποδείξει τη σωστή κατεύθυνση για να το μάθεις. Νομίζω ότι παραήμουν προσηλωμένη στο να μην πέσω στα μάτια των άλλων με το να προσποιούμαι ότι ήξερα πράγματα τα οποία δεν ήξερα. Κι αυτό δεν σε πάει πουθενά! Το μόνο πράγμα που θα συμβεί είναι ότι θα βελτιωθεί η ικανότητά σου να λες βλακείες, κι αυτή η ικανότητα δεν είναι τόσο τρομερή ώστε να προσπαθήσεις να τη βελτιώσεις.
  9. Μην αρχίσεις το κάπνισμα... Ακούγομαι σαν τη μαμά μου αλλά μην αρχίσεις το κάπνισμα. Είναι φοβερός τρόπος για να πεθάνεις. Ξέρω ότι κάποιοι από τους χαρακτήρες μου στις ταινίες καπνίζουν κι ελπίζω ότι ποτέ δεν έκανα κάποιον να σκεφτεί ότι είναι cool. Δεν είναι cool. Μην το κάνεις. Είναι τόσο ηλίθιο. Το έχω κάνει κι εγώ κι εύχομαι να μην το είχα κάνει. Είναι σοβαρό και το εννοώ! Δεν είναι cool.
  10. Η ζωή δεν τελειώνει στα 30... Μην στενοχωριέσαι γι' αυτό. Νομίζω ότι μεταξύ 18-30 υπάρχει αυτή η αίσθηση ότι "αυτή είναι η ευκαιρία μου, είμαι νέα, πρέπει να κάνω τα πάντα, τώρα πρέπει να υλοποιήσω τις φιλοδοξίες μου". Αλλά αυτό που πραγματικά πιστεύω ότι συμβαίνει εν τέλει είναι ότι έχεις πάρα πολύ άγχος, το οποίο σ' εμποδίζει να προχωρήσεις. Αλλά αν είσαι αρκετά τυχερή, η ζωή είναι μεγάλη! Και είσαι νέα μέχρι, ας πούμε, τα 80. Πραγματικά το πιστεύω. Τώρα έχω φίλους που είναι στα 50 και στα 60, ακόμα και στα 70 κι είναι ακόμα τόσο νέοι με τον πιο ουσιαστικό τρόπο. Και νομίζω ότι αυτή η αίσθηση ότι όλα θα πάνε κατά διαόλου όταν θα γίνεις 30, δε θα μπορούσε ν' απέχει περισσότερο από την αλήθεια.
Υ.Γ.: Μερικές ακόμα συμβουλές από διάφορους ανθρώπους διαφόρων ηλικιών σ' αυτό εδώ το καταπληκτικό βίντεο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου